Lokapala [1]


wy-begawan-wisrawa

Lokapala, miturut carita Jawa araning nagara, kang jumeneng ratu tedhak turune Bathara Guru. Nanging miturut buku-buku asli Indu, kayata Mahabharata lan Utarakanda, Lokapala iku araning pangkate dewa 4, yaiku : Bathara Indra (ngratoni para dewa), Bathara Yama (nguwaosi nraka), Bathara Baruna (nguwaosi samodra) lan Bathara Kuwera (dewaning kasugihan, rajabrana).

Miturut serat-serat pakem padhalangan, Lokapala namanipun nagari, ratunipun ajejuluk Prabu Wisrawana utawi Prabu Dhanaraja, Prabu Dhanapati, putranipun Bagawan Wisrawa patutan kaliyan Dewi Lokati. Prabu Wisrawana punika ingkang dipun cariyosaken abala bacingah, tegesipun wadyabala campuran antawisipun wadyabala manungsa kaliyan raseksa.

Resi Wisrawa

Garwane jaka rara Resi Wisrawa yaiku Dewi Lokati, putrane putri Prabu Lokawana ratu ing Lokapala, apeputra kakung siji, sinung asma Wisrawana.

Resi Wisrawa jumeneng ratu ing Lokapala gumanti kaprabone ingkang rama marasepuh, ajejuluk Prabu Wisrawa. Nanging bareng Wisrawana wis diwasa, Prabu Wisrawa seleh kaprabon marang ingkang putra iku, nuli mbanjurake mratapa utawa mbagawan.

Sanajan wis jumeneng narendra, Prabu Wisrawana durung nambut silaning akrama. Ing sawijining dina Prabu Wisrawana midhanget pawarta, manawa Prabu Sumali ratu Ngalengka ngedegake sayembara, kanggo malakramakake putrane putri kang apeparab Dewi Sukesi. Surasane sayembara : sing sapa bisa ngasorake yudane senapati Ngalengka kang apeparab Arya Jambumangli, bakal didhaupake karo Dewi Sukesi.

Prabu Wisrawana wis muntu tekad nedya ngleboni sayembara Ngalengka, mulane dhawuh mepak wadyabala marang Patih Banendra. Sawise samekta, lagi bae nedya budhal menyang praja Ngalengka, dumadakan Sang Prabu kerawuhan ingkang rama Resi Wisrawa.

Resi Wisrawa menggak kersane ingkang putra. Sang Resi mrayogakake Prabu Wisrawana tumuli nambut silaning akrama, nanging ora nayogyani yen olehe krama kanthi karananing pancakara. Kersane Sang Resi, Dewi Sukesi supaya disuwun kanti aris. Sang Resi saguh nglamarake Sang Dewi, sarana sowan Prabu Sumali.

Prabu Danaraja ndherek kersane ingkang rama. Awit saka iku, Sang Prabu tumuli dhawuh marang Patih Banendra, ndikakake mbubarake wadyabala, ora sida budhal menyang Ngalengka.

Resi Wisrawa tindak menyang praja Ngalengka sowan Prabu Sumali, nglamar Dewi Sukesi, nedya didhaupake karo Prabu Danapati. Tindake Sang Resi tanpa kanthi, prelune mbokmenawa panglamare ditampik, ora ana wong sing ngreti.

Praptane Resi Wisrawa ing Ngalengka anjog ing taman Argasuka. Nalika samana Prabu Sumali mbeneri lagi ngenggar-enggar panggalih ana ing sajrone taman, bebarengan karo para garwa klangenan. Bareng priksa Resi Wisrawa rawuh, Prabu Sumali gugup gurawalan methukake. Sang Resi didherekake menyang pantisari (omah ing satengahing patamanan), diaturi pinarak ing dhampar rukmi (mas).

Sawise bage binage kasugengan, Prabu Sumali nilakrama :

“Kakang Bagawan, wonten karsa paduka badhe dhawuh punapa dhateng kawula, dene paduka ngantos keraya-raya rawuh ing taman Argasuka. Bingahing manah kawula ing dinten punika kados kadhawahan ndaru, jalaran kerawuhan paduka. Sajeg-jumleg dereng nate kawula rumaos begja kados ing dinten punika, jalaran kerawuhan kakang Bagawan”

Midhanget pangandikane Prabu Sumali mangkono iku, Resi Wisrawa rumangsa antuk marga olehe nedya ngendikakake sedyane. Sawise sang Resi ngendikakake kapreluane, Prabu Sumali banjur ngendika :

“Kakang Bagawan, mugi ndadosaken ing kawuningan. Pulunan paduka pun Sukesi punika sampun wola wali kelair prasetyanipun mekaten : Ora nedya nambut silaning akrama, manawa durung putus ing sawarnaning sastra. Sanajan samangke piyambakipun sampun mangertos dhateng sastra maneka warni, taksih wonten satunggal ingkang dereng dipun mangertosi, inggih punika Sastrajendra hayuningrat. Pulunan paduka boten badhe purun nambut silaning akrama, sanajan ngantos dumugi nini-nini, manawi dereng saged nyakup wardininpun sastrajenra hayuningrat. Kajawi punika kakang Bagawan, mugi kawuningana, wonten pepalang ingkang ngalang-alangi ingatasipun pun Sukesi, inggih punika kaprenah nak-dherekipun pun Sukesi piyambak, ingkang apeparab Jambumangli, atmajanipun suwargi kakang Malyawan. Salugunipun Jambumangli kepengin ngrabi pun Sukesi, milanipun ngedegaken sayembara utawi pasanggiri. Priya ingkang kepengin ngrabi pulunan paduka pun Sukesi, tangeh lamun sagedipun kaleksanan, manawi boten saged ngasoraken yudanipun Jambumangli”

Terjemahan Bebas :

Lokapala, menurut cerita pedhalangan Jawa adalah sebuah nama negara, yang bertahta menjadi raja adalah keturunan dari Bathara Guru. Namun menurut buku-buku asli Indu, seperti Mahabharata dan Utarakanda, Lokapala adalah nama dari pangkat 4 dewa, yaitu : Bathara Indra (sebagai raja para dewa), Bathara Yama (menguasai neraka), Bathara Baruna (menguasai samodra) dan Bathara Kuwera dewanya kekayaan).

Menurut serat-serat pakem padhalangan, Lokapala adalah nama sebuah negara, rajanya berjuluk Prabu Wisrawana atau Prabu Dhanaraja, Prabu Dhanapati, putranya Bagawan Wisrawa dengan Dewi Lokati. Prabu Wisrawana diceritakan memiliki wadyabala bacingah, yang artinya wadyabala campuran antara manusia dan raksasa.

Resi Wisrawa

Istri dari Resi Wisrawa yaitu Dewi Lokati, yang adalah putri dari Prabu Lokawana raja di Lokapala, yang kemudian berputra seorang yang bernama Wisrawana.

Resi Wisrawa menjadi raja di Lokapala dengan menggantikan kedudukan dari mertuanya, berjuluk Prabu Wisrawa. Namun seiring dengan Wisrawana telah menginjak masa dewasa, Prabu Wisrawa kemudian lengser keprabon dan diserahkannya kepada anaknya untuk kemudian menjadi pertapa.

Walaupun sudah diangkat menjadi penguasa Lokapala, Prabu Wisrawana belum mempunyai istri atau permaisuri pendamping hidup. Hingga suatu hari Prabu Wisrawana mendengar tentang suatu kabar berita bahwa Prabu Sumali raja Ngalengka tengah mengadakan sayembara, untuk mengawinkan putrinya yang bernama Dewi Sukesi. Isi sayembara : barangsiapa yang mampu mengalahkan senapati Ngalengka, Arya Jambumangli, bakal dikawinkan dengan Dewi Sukesi.

Prabu Wisrawana telah bertekad bulat untuk mengikuti sayembara Ngalengka tersebut, sehingga kemudian memerintahkan untuk segera mempersiapkan wadyabala Lokapala kepada Patih Banendra. Setelah persiapan telah selesai dan tinggal menunggu perintah untuk berangkat ke Ngalengka, tiba-tiba Sang Prabu kedatangan tamu Resi Wisrawa.

Resi Wisrawa mencegah keinginan anaknya. Sang Resi sangat setuju Prabu Wisrawana untuk mengambil istri, namun tidak setuju seandainya hal tersebut dilakukan melalui pertempuran ataupun merebut paksa. Keingina Sang Resi, Dewi Sukesi agar diminta dengan baik-baik. Sang Resi sanggup untuk melamarkan Sang Dewi untuk anaknya, dengan menemui Prabu Sumali.

Akhirnya Prabu Danaraja mengikuti kemauan dari ayahnya. Oleh karenanya kemudian Sang Prabu kemudian memerintahkan kepada Patih Banendra, untuk membatalkan rencana keberangkatan wadyabala ke Ngalengka.

Resi Wisrawa kemudian menuju ke Ngalengka untuk menemui Prabu Sumali, melamar Dewi Sukesi, untuk dikawinkan dengan Prabu Danapati. Kepergian Sang Resi seorang diri tanpa diiringi oleh pendamping, agar seandainya lamarannya ditolak maka tidak akan ada yang tahu.

Kedatangan Resi Wisrawa di Ngalengka langsung menuju ke taman Argasuka. Pada saat itu Prabu Sumali kebetulan sedang menyenangkan diri seraya bersantai di dalam taman, bersama dengan para istri. Pada saat mengetahui kedatangan Resi Wisrawa, Prabu Sumali dengan sigap segera menjemputnya. Sang Resi dihantarkan menuju pantisari (rumah di tengah taman), dipersilahkan masuk ke dalamnya.

Sesudah saling bertanya terhadap keadaan masing-masing, kemudian Prabu Sumali berucap :

“Kakang Bagawan, perintah apa yang akan diberikan kepada saya, sehingga paduka sampai memaksakan diri datang di taman Argasuka. Gembiranya rasa hati di hari ini layaknya kejatuhan rembulan, disebabkan oleh kedatangan paduka. Sekalipun belum pernah saya merasa beruntung seperti pada hari ini, lantaran kedatangan kakang Bagawan”

Mendengar perkataan Prabu Sumali tadi, Resi Wisrawa merasa memperoleh jalan untuk mengatakan apa yang menjadi maksud kedatangannya. Setelah sang Resi mengatakan kepentingannya, Prabu Sumali kemudian berkata  :

“Kakang Bagawan, perlu diketahui bahwa anak saya Sukesi sudah berulang kali terucap janjinya seperti ini : Tidak akan melangsungkan perkawinan, pabila belum menyelesaikan pemahamannya tentang sastra. Walaupun sekarang dia sudah mengerti cukup banyak sastra yang beraneka rupa, namun masih ada yang belum dimengertinya, yaitu Sastrajendra hayuningrat. Anak saya itu tidak akan mau untuk kawin walaupun sampai menjadi nenek-nenek sekalipun kalau belum dapat memperoleh rahasianya isi dari sastrajenra hayuningrat. Disamping itu kakang Bagawan, moga diketahui, ada penghalang yang menghambat pada diri Sukesi, yaitu saudara sepupu Sukesi sendiri yang bernama Jambumangli, anaknya suwargi kakang Malyawan. Sebenarnyalah Jambumangli ingin mengawini Sukesi, oleh karenanya kemudian mengadakan sayembara adu kesaktian. Seorang pria yang berkeinginan mengawini Sukesi, tidak akan dapat terlaksana kalau tidak mampu mengalahkan keperkasaan Jambumangli”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s